Forum
Varit inne på Fiddy.se och läst en himla massa på forumet. Mycket som är bra och ännu mer som är skit. Verkar som många bara tänker på att trimma, trimma och trimma ännu mer. Nej bättre att få ner kraften i backen och köra smidigt istället.
Tränat med pulsklocka
Varpå gymmet igår och fick mig en riktig genomkörare. Hade på mig pulsklockan och upptäckte att min puls låg mellan 135-168 när jag körde styrketräning - visserligen i högt tempo. Får ta lite korta pauser nästa gång så pulsen ligger mellan 130-150.
Tidtagning
Har funderat på skaffa en GPS-klocka med lite diverse funktioner. Används egentligen mest inom löpning och cykling, men tänkte att det skulle kunna fungera inom Fiddy/Midsize också.
Hade varit kanon om man kunnat lägga in olika checkpoints runt banan så man kan se varvtider, mellantider, hastighet mm mm.
Tränat
Var inne på gymmet igår och körde VÄLDIGT lätt eftersom jag varit sjuk i 3 veckor. Tränade så alla muskler fick känna lite på hur det är att anstränga sig. Fy 17 vad jag har tappat på dessa veckor - men det tar jag ifatt.
Team???
Googlade lite på Ten7 och hittade ett Team som de kallade Team Ten7. Kan man ha ett Team med bara en förare? Klart man måste kunna ha - mitt Team blir ju i så fall hela min familj och andra vänner. Vad skulle jag kunna kalla mitt Team?
Team Family
Team Lonely Rider
Team Sundance
Team 2011
Team -76
Team 10-7
Får väl fundera vidare på det.
Varför inte större cylinder?
Läste reglerna för Fiddy o Midsize igår och då hade de lagt fram förslag inför nästa år att MMX10 (Fiddy) skall få ha cylindervolym upp till 160cc. Midsize nämndes inte så jag misstänker att de fortfarande får ha upp till 200cc. Men om nu Midsize får ha upp till 200cc varför säljs då inte Midsize-maskiner med cylindrar på typ 195cc istället för 150cc eller 160cc?
Att träna på vid Midsize körning 7
- VÅGA satsa - ingen fara att satsa. Faran finns oftast i längre hopp eller höghastighetsrakor.
- VÅGA bromsa hårt
- DU KAN
JAG KAN
Att köpa till skyddsutrustning när det gäller Midsize
- Knäskydd
- Handskar
- Nackkrage
- Eventuellt armbågsskydd
Köpa till Midsizen
- Köpa eller eventuellt hyra en Transponder
- Licensavgift
Att träna på inför Midsizesäsongen
Detta gäller då träning utan att köra Midsize
- Armpump i underarmarna. Alltså köra mera och efterlikna crossrörelserna på gymet
- Träna upp kondis
Saker att fixa på Midsizen 2
- Byta oljan och kolla efter eventuella gummirester (kopplingen)
- Justera ventiler
- Kolla så att alla skruvar har fått locktite
- Inställningr av dämpare både fram och bak. Samt oljenivån fram
Att träna på vid Midsize körning 6
- Midsizedäck har en tendens till att gräva ner sig om man jämför med vanliga crossdäck. Med tanke på detta är det oftast bättre att välja ett fastare spår framför ett mjukt spår. Anledningen är att man får bättre driv genom kurvan/rakan vid ett fast spår.
- Undantag finns och det kan vara o man har förare bakom/framför sig eller om det fastare spåret helt enkelt bara är långsammare.
- Fördel med fastare spår är att däcken inte gräver ner sig lika lätt om man väljer att bryta av ett spår i en kurva.
Att träna på vid Midsize körning 5
- Blicken är oerhört viktig. När du kommit in i ett objekt (kurva, hopp el liknande) så måste blicken flyttas fram till nästa objekt
- Kör aldrig i samma spår som föraren framför - omöjligt att köra om då.
- Undantag finns och det är om du har en förare bakom dig som ska köra om dig - då kan det vara läge att "köra Följa John" med framförvarande för att blockera en omköring
Att träna på vid Midsize körning 4
- Lyft blicken och se långt fram
- Planera för vad som kommer härnäst. Titta alltid efter nästa objekt (hopp, sväng el liknande) - det underlättar snabba handlingar
- Är det inför omkörning så är det två objekt som skall observeras - föraren och nästa objekt.
Att träna på vid Midsize körning 3
- Träna på snabba handlingar. Där olika moment avlöser varandra i högt tempo. Exempelvis en slalombana eller en intensiv hoppraka eller kombinationen av dessa
- Det går inte att vila när man kör, man måste vara på alerten HELA tiden
Att träna på vid Midsize körning 2
- Våga gasa mera i långa svängar - glider du ut så glider du ut, men till slut så fixar du att stanna kvar där du vill
- Speedwaysladdar. Alltid bra att kunna och en del av grunderna för crosskörning
Att träna på vid Midsize körning 1
- Växla upp lite tidigare så man inte ligger på högvarv utan nyttjar hela motorns register. Får smidigare körning plus att det är skonsammare för motorn.
- Snabbvändning vid kurvtagning. Alltså exempelvis köra in i yttersvängen bromsa till och bryta spåren för att köra rakt ut ur kurvan. Bra om någon har trillat framför, varvning eller annan omkörning.
- Använda handbromsen och givetvis fotbroms och motorbroms, men prioritering på frambroms.
- Balansen i hopp. Öka hopplängden succesivt
- Bättre körställning - stå upp mera. Kommer antagligen av sig själv med den nya sadeln då du slipper glida ner på sadeln.
Märket på min midsize är Ten7

Kanonskön att köra och gött vrid.
Spec på maskinen
Ten7 Midsize
Oljekylare: Alu Maxicool extra effektiv
Förgasare: Mikuni 24 antagligen bytt från Mikuni VM26???
Växellåda 4 Växlar , N1234 Kicka med växel i
Framhjul: 14x2.5”
Bakhjul: 12x3,0”
Bromsar fram: Effektiva Dubbelkolvsok med Oldstyle skivor
Bromsar bak: Enkelok med Oldstyle skivor
Ram: KLX style ram Sving: NY sving i Alu med ställbart fäste för stötdämparen.
Styre: Fatbar Alu styre
Framgaffel: Kvalitets USD DMN Hornet med ställbar kompression och retur
Stötdämpare bak: EBB Ställbar 1000 lbs
Gashandtag: Snabbgashandtag - Superquick
Bromsslangar: Stålomspunna bromsslangar fram/bak
Enligt förra ägaren är det en mängd trim på den, men jag är ny inom Fiddy/Midsize så jag har inte en susning. Vet däremot att ljuddämparen kommer från en Yamaha R6.
Saker att fixa på midsizen
Ny förgasare. Ska byta från 24mm till 26mm mest för att luftfiltret verkligen skall sitta på plats, men givetvis så tackar man och tar mot för lite mer kräm i maskinen.
Nytt tändstift, nytt luftfilter.
Nya drev fram och bak och kedja. Skall byta utväxling på drevningen. I nuläget är det mest körning på 2:an och lite på 3:ans växel. Ägaren innan mig körde Supermotard och den drevningen är inte ultimat för crosskörning. Tänker byta ner en kugg fram och en upp bak - tror jag.
Framdämparen läcker i packboxarna så det skall lagas.
Sadeln är skuren för supermotard och det skall fixas så man inte glider fram längst fram på sadeln hela tiden.
Planering i bilen
Satt i bilen på en långresa och började fundera på hur jag ska göra inför säsongen 2011. Tog fram mobilen och började diktera om olika saker typ träning, mekning och utrustning.
Tankar, idéer och mycket annat inför Midsize (fiddy) säsongen 2011
Har tänkt samla mina tankar och idéer inför nästa säsongs midsize. Förhoppningsvis ska jag även skriva lite om träningen, mekandet och annat smått o gott.