Oj Oj Oj
Här har jag ju varit riktigt aktiv under säsongen.
Så här gick det i säsongen 2011.
Min försäsongsträning gick hyfsat ok fram till att jag fick reda på att jhag inte skulle kunna köra första deltävlingen i MMX SM (fiddy SM) på hemmabanan i MK Jämke. Det visade sig att det skulle vara smtidigt som dotterns konfirmation. Det var bara att bita i det sura äpplet och sätta sig i kyrkbänken. Extra surt var det då jag jämförde mina tider med SM:et jag låg 1 sekund snabbare per varv än bästa tiden. Visst deras bana var lite annorlunde preppad, men det betydde ändå att jag har farten i mig.
Andra deltävlingen gick i Hallsberg.
Superhärlig bana med trapphopp, dubbelhopp, whooppisar, hårdbana och sandbana. Träningen flöt på bra och jag satte alla hoppen.
I kvalet gick det riktigt bra i starten. För övrigt första starten jag är med i sen 1998 alltså 13 år sedan. Kom ut ur kurvan som 3:e man och körde snabbt upp mig till 2:a, men lag mig lätt i sista svängen. Då blev det till att gasa tänkte jag och det gjorde jag med. Full gas ut för första hoppet på vänster sidan där ingen kört tidigare så det blev ett långt hopp och HÅRD landning. Dämparna i botten och min fysik var för dålig för det så jag gjorde en praktvurpa och tappade luften, knäckte bakskärmen och hjälmskärmen - skit med. Låg ner i 1 1/2 varv och kunde sen köra, men gled mest runt. Kvalade alltså inte in till A-finalen utan det blev Sista chansen.
I sista chansen hade jag svinont i axlen så jag fick satsa allt på ett kort. Hitta lämplig lucka att köra ut i för att sen ge järnet ett varv (tidskval i sista chansen). Kändes bra, men segt. Visade sig i resultatet att jag hade kört på 1.31. Kruxet var det att pappa hade klockat mig på 1.11 alltså 20 sekunder snabbare. Lag in en protest och det visade sig då att datorn hade sållat bort min tid för den stämde inte med mina andra tider - A-final efter att vunnit sista chansen. HÄRLIGT, men ont.
Tyvärr kommer jag inte ihåg finalerna så bra , men jag har för mig att jag kom på 6:e totalt under den dagen.
Tredje deltävlingen i SMK Kolmården
Ingenting stämde under dagen, men jag kvalade ändå in. Motorn dog flera gånger under heaten, maskinen bara sjönk ner i sanden. Tror jag blev 14:e totalt för dagen.
Efter Kolmården körde jag inte fler tävlingar mycket på grund av bristande ekonomi och ont om tid.
Totalt i SM 2011 blev jag 18:e man.
Blir ekonomin bättre inför nästa år ska jag komma Topp 5, annars vet jag inte hur det blir.
Träning på gymmet
Gymmet har börjat med cirkelträning med hjälp av Easylines maskiner. Maskinerna är utan vikter och verkar på bägge hållen med hjälp av kolvar. Märkte ganska snabbt att jag inte tränat benen vidare bra medans armmaskinerna funkar hur bra och skönt som helst.
Försöker komma ihåg att stretcha med - man kan ju inte vara som ett kylskåp på en fiddy/midsize.
Forum
Varit inne på Fiddy.se och läst en himla massa på forumet. Mycket som är bra och ännu mer som är skit. Verkar som många bara tänker på att trimma, trimma och trimma ännu mer. Nej bättre att få ner kraften i backen och köra smidigt istället.
Tränat med pulsklocka
Varpå gymmet igår och fick mig en riktig genomkörare. Hade på mig pulsklockan och upptäckte att min puls låg mellan 135-168 när jag körde styrketräning - visserligen i högt tempo. Får ta lite korta pauser nästa gång så pulsen ligger mellan 130-150.
Tidtagning
Har funderat på skaffa en GPS-klocka med lite diverse funktioner. Används egentligen mest inom löpning och cykling, men tänkte att det skulle kunna fungera inom Fiddy/Midsize också.
Hade varit kanon om man kunnat lägga in olika checkpoints runt banan så man kan se varvtider, mellantider, hastighet mm mm.
Tränat
Var inne på gymmet igår och körde VÄLDIGT lätt eftersom jag varit sjuk i 3 veckor. Tränade så alla muskler fick känna lite på hur det är att anstränga sig. Fy 17 vad jag har tappat på dessa veckor - men det tar jag ifatt.
Team???
Googlade lite på Ten7 och hittade ett Team som de kallade Team Ten7. Kan man ha ett Team med bara en förare? Klart man måste kunna ha - mitt Team blir ju i så fall hela min familj och andra vänner. Vad skulle jag kunna kalla mitt Team?
Team Family
Team Lonely Rider
Team Sundance
Team 2011
Team -76
Team 10-7
Får väl fundera vidare på det.
Varför inte större cylinder?
Läste reglerna för Fiddy o Midsize igår och då hade de lagt fram förslag inför nästa år att MMX10 (Fiddy) skall få ha cylindervolym upp till 160cc. Midsize nämndes inte så jag misstänker att de fortfarande får ha upp till 200cc. Men om nu Midsize får ha upp till 200cc varför säljs då inte Midsize-maskiner med cylindrar på typ 195cc istället för 150cc eller 160cc?
Att träna på vid Midsize körning 7
- VÅGA satsa - ingen fara att satsa. Faran finns oftast i längre hopp eller höghastighetsrakor.
- VÅGA bromsa hårt
- DU KAN
JAG KAN
Att köpa till skyddsutrustning när det gäller Midsize
- Knäskydd
- Handskar
- Nackkrage
- Eventuellt armbågsskydd
Köpa till Midsizen
- Köpa eller eventuellt hyra en Transponder
- Licensavgift
Att träna på inför Midsizesäsongen
Detta gäller då träning utan att köra Midsize
- Armpump i underarmarna. Alltså köra mera och efterlikna crossrörelserna på gymet
- Träna upp kondis
Saker att fixa på Midsizen 2
- Byta oljan och kolla efter eventuella gummirester (kopplingen)
- Justera ventiler
- Kolla så att alla skruvar har fått locktite
- Inställningr av dämpare både fram och bak. Samt oljenivån fram
Att träna på vid Midsize körning 6
- Midsizedäck har en tendens till att gräva ner sig om man jämför med vanliga crossdäck. Med tanke på detta är det oftast bättre att välja ett fastare spår framför ett mjukt spår. Anledningen är att man får bättre driv genom kurvan/rakan vid ett fast spår.
- Undantag finns och det kan vara o man har förare bakom/framför sig eller om det fastare spåret helt enkelt bara är långsammare.
- Fördel med fastare spår är att däcken inte gräver ner sig lika lätt om man väljer att bryta av ett spår i en kurva.
Att träna på vid Midsize körning 5
- Blicken är oerhört viktig. När du kommit in i ett objekt (kurva, hopp el liknande) så måste blicken flyttas fram till nästa objekt
- Kör aldrig i samma spår som föraren framför - omöjligt att köra om då.
- Undantag finns och det är om du har en förare bakom dig som ska köra om dig - då kan det vara läge att "köra Följa John" med framförvarande för att blockera en omköring